Jak zwalczyć lęk przed lataniem?

Strach przed lataniem może skutecznie pokrzyżować wszelkie plany fantastycznego wyjazdu urlopowego. Dla niektórych istnieje możliwość podjęcia próby pokonania tego lęku. Warto poznać metody pozwalające zwalczyć lęk przed lataniem.

Czym jest lęk przed lataniem i jakie są jego objawy?

Lęk to naturalny stan emocjonalny, który ostrzega przed możliwym niebezpieczeństwem, ale też mobilizuje do działania w kierunku pokonania zagrożenia. Jednak czasem lęk dotyczy jednej sytuacji i powoduje narastanie  nieracjonalnego i nadmiernego strachu, które może skończyć się atakiem paniki. Lęk przed lataniem samolotem jest nazywany awiofobią. Strach przed lataniem samolotem w bardzo skuteczny sposób:

  • niszczy dobre samopoczucie podczas podróży samolotem,
  • zmniejsza uczucie radości na myśl o czekających wakacjach.

Strach przed lataniem pojawia się z prostego powodu, gdyż jesteśmy ssakami, które prowadzą naziemny tryb życia. Latanie jest wbrew naszej naturze i to wywołuje strach. Dodatkowo będąc w powietrzu tracimy orientację w przestrzeni, która towarzyszy nam na ziemi. Dodatkowo w trakcie lotu mamy odczucie braku kontroli(jesteśmy zależni od innych). Objawy strachu przed lataniem mogą pojawić się już na samą myśl o lataniu, podczas wsiadania na pokład samolotu lub w trakcie lotu.

Jakie występują fizyczne objawy lęku przed lataniem?

Osoby mające lęk przed lataniem mogą doświadczać takich objawów jak:

  • dygotanie,
  • drżenie rąk,
  • wymioty,
  • nudności,
  • pocenie się,
  • dreszcze,
  • duszności,
  • przyspieszone tętno,
  • przyspieszone bicie serca,
  • suchość w ustach.

Co może wzbudzać dyskomfort podczas lotu?

W trakcie lotu najczęściej wskazywanymi przyczynami dyskomfortu są takie powody jak:

  • konieczność zdania się na pilota, a tym samym brak kontroli;
  • obawa przed wysokością, awarią samolotu lub przed zamkniętą przestrzenią;
  • turbulencje i niesprzyjające warunki pogodowe;
  • terroryzm;
  • możliwość braku paliwa.

Jak sobie radzić ze strachem przed lataniem?

Strach przed lataniem sprawia, że trzeba godzić się na mniej komfortowe środki transportu. Dodatkowo nie każdy cel podróży jest do osiągnięcia innym środkiem komunikacji(np. Malediwy, Bali), co ogranicza możliwości wypoczynku w pięknych miejscach. Chcąc pokonać strach przed lataniem należy zadbać o odpowiednie nastawienie w trakcie lotu oraz podjąć próbę zracjonalizowania strachu poprzez wyszukanie danych wskazujących na bezpieczeństwo podróżowania samolotem. Dodatkowo w trakcie lotu trzeba zadbać o spokojne oddychanie i rozluźnienie ciała(wykonując kilka głębokich wdechów i wydechów). Głębokie oddychanie jest najczęściej wykorzystywaną metodą w obliczu stresu. Inną techniką jest wykorzystanie wyobraźni do przeniesienia świadomości do miejsca, gdzie chcielibyśmy być. Powinno to być miejsce, które przynosi rozluźnienie, ukojenie oraz poczucie bezpieczeństwa.

W trakcie lotu osoby odczuwające strach powinny świadomie rozpraszać negatywne myśli, które są skupione na wychwytywaniu dźwięków wydobywających się z samolotu oraz wyczuwaniu najmniejszych ruchów maszyny. W trakcie lotu pomocne będzie skupienie się na lekturze, oglądanie filmu czy rozważanie o tym, co będzie się działo i co zobaczymy po dotarciu do celu.

W przypadku strachu przed lataniem sprawdza się także zasada, że im więcej latamy, tym mniejszy strach odczuwamy, gdyż traktujemy lot jak zwykły środek lokomocji(tak jak samochód, którym często jeździmy i tak się nie obawiamy wypadku).

Jednak odczuwając duży strach przed lotem można też poinformować o tym stewardessę, która zwróci większą uwagę na obawiającego się pasażera i go uspokoi. Nie warto korzystać z alkoholu, jako narzędzia umniejszającego lęk przed lotem, gdyż po alkoholu możemy czuć się gorzej, a dodatkowo będąc pod wpływem możemy zostać niewpuszczeni na pokład samolotu. Z kolei kawa rozbudza i potęguje lęk, dlatego warto zrezygnować z kawy przed lotem.