9 mitów na temat latania samolotem

Tak jak w przypadku innych środków lokomocji, na temat podróży samolotem również postało wiele mitów. Większość z nich wynika ze strachu przed podróżą samolotem, część z powodu niechęci do konkretnych linii lotniczych, a inne to po prostu efekt dezinformacji. Niektóre z tych mitów są bardzo szkodliwe i utrudniają pasażerom podróżowanie samolotem, a inne tak wpływają na pasażerów, że obawa przed lotem nie pozwala na korzystanie z tej formy podróży.

Najbardziej znane mity na temat latania samolotem

Niektóre powtarzane mity na temat podróży samolotem niepotrzebnie wywołują panikę i strach u pasażerów. Z tego względu warto wiedzieć, które powtarzane informacje nie są prawdziwe. Dane statystyczne wykazują, że podróżowanie samolotem jest bezpieczne, a awaryjne lądowanie nie kończy się katastrofą. Do najczęściej powtarzanych mitów na temat podróży samolotem to:

  1. Duży wpływ pogody na loty samolotem. Gdyby pogoda miała bardzo duży wpływ na latanie samolotem to jesienią i zimą nie latałyby samoloty pasażerskie. Tymczasem współczesna technika wyposażyła samoloty w systemy, które nawet przy bardzo złej widoczności pozwalają pilotom na spokojne lądowanie.
  2. Limitowana ilość paliwa. Samolot, który odbywa rejs do konkretnego portu lotniczego nie jest wyposażony w wyliczoną na tę okoliczność ilość paliwa. Każdy samolot jest wyposażony w sporą rezerwę na wypadek, gdyby pojawiły się gorsze warunki i konieczne byłoby lądowanie na innym lotnisku.
  3. Krążenie nad lotniskiem nie oznacza kłopotów samolotu, lecz jest standardową procedurą(tzw. holding), w szczególności wykorzystywaną w popularnych portach lotniczych. Krążenie nad lotniskiem ma umożliwić samolotowi ustawienie się w kolejkę do lądowania. Zdarza się, że manewr ten zajmuje nawet godzinę czasu.
  4. Szybsze łapanie infekcji w trakcie lotu, nie jest możliwe, gdyż na pokładzie samolotów działa system oczyszczania, a powietrze jest filtrowane, dzięki czemu bakterie są eliminowane.
  5. Spowodowanie katastrofy przez ptaki nie jest możliwe, nawet, jeśli wpadną do silnika. Każdy samolot przed dopuszczeniem do latania jest poddawany testom, które badają reakcję silnika na obecność różnych przedmiotów z zewnątrz. Poza tym nawet unieruchomienie jednego silnika nie spowoduje katastrofy, gdy działa jeszcze drugi silnik.
  6. Duże ryzyko trafienia pioruna w samolot jest prawdziwe, gdyż według badań przynajmniej raz w roku każdy samolot pasażerski jest trafiany przez piorun. Jednak pasażer nie odczuje tego uderzenia, gdyż energia wytwarzana przez piorun przekazywana jest na aluminiową powłokę pokrywającą samolot(to idealny przewodnik elektryczny rozpraszający energię).
  7. Wybór miejsca ma wpływ na przeżycie katastrofy. Niestety nie ma żadnego, pewnego miejsca gwarantującego przeżycie katastrofy lotniczej. Jednak należy wziąć pod uwagę, że wypadki lotnicze są rzadkością i konieczne byłoby podróżowanie przez kilka tysięcy lat, aby być ofiarą takiego wypadku.
  8. Możliwość otwarcia drzwi samolotu podczas lotu przez osobę jest nierealna, gdyż różnica ciśnień pomiędzy wnętrzem kabiny a otoczeniem jest zbyt duża i konieczna byłaby nadludzka moc pozwalająca je otworzyć.
  9. Traktowanie turbulencji jako oznaki katastrofy. Samoloty są tak skonstruowane, że silne wstrząsy nie są w stanie naruszyć konstrukcji maszyny. Turbulencje na pewno powodują dyskomfort pasażerów, ale nie są oznaka nadchodzącej katastrofy.

Mitów na temat latania samolotem jest więcej i dotyczą one różnych aspektów, które zostały ukazane w nierealnych sytuacjach w licznych filmach. Jeśli chodzi o latanie samolotem nie ma znaczenia wiek pilota, lecz jego doświadczenie. Korzystanie z toalety na pokładzie samolotu jest bezpieczne i nie prowadzi do zassania w muszli klozetowej. Nie jest nawet prawdą omijanie Trójkąta Bermudzkiego przez pilotów, gdyż powodowałoby to wydłużenie tras lotów pasażerskich. Zawsze przed podróżą samolotem można rozwiać własne wątpliwości pytając odpowiednich ludzi z wybranych linii lotniczych czy innych.